Seniorkontroll

När din hund eller katt kommer upp i åren kan det vara klokt att göra en hälsoundersökning. Denna görs för att fånga upp förändringar i kroppen som på sikt kan orsaka besvär för djuret. Åldrande är i sig ingen sjukdom, men gör hunden/katten mer mottaglig för sjukdomar. Om vi kan upptäcka dessa sjukdomar i tidigt skede är det ofta möjligt att hjälpa hunden/katten till ett längre liv. Seniorkontroll görs på äldre djur utan några synliga sjukdomssymptom eller andra besvär.

Seniorkontroll hund

Hundar räknas medicinskt som äldre när de passerat halva sin förväntade livslängd. Hos vissa, mycket stora raser kan detta medföra att de räknas som äldre redan vid 4-5 års ålder medan mindre raser inte räknas som äldre förrän vid 7-8 års ålder.

Våra seniorkontroller för hundar gäller fr o m 7 års ålder. Självklart är du välkommen att göra en hälsokontroll även vid yngre år om du känner att behov finns.  En seniorkontroll innefattar en klinisk undersökning och ett omfattande blodprov för kontroll av bland annat blodsocker, sköldkörtelhormon och lever- och njurfunktion.

Seniorkontroll katt

Katten räknas medicinskt som medelålders vid ca 7 års ålder. Den räknas som gammal vid ca 12 år. Våra seniorkontroller för katter gäller från 9 år. Självklart är du välkommen att göra en vanlig hälsokontroll även på den yngre katten om du känner att behov finns. En seniorkontroll innefattar en klinisk undersökning och ett omfattande blodprov för kontroll av bland annat blodsocker, sköldkörtelhormon och lever- och njurfunktion.

Det kan bli tal om foderbyte och/eller medicinering när:

• Patienten skulle kanske må bra av att gå ner i vikt (viktreduceringsfoder)
  • Lederna har eventuellt börjat bli stela och orsakar smärta (ledfoder). Behov för smärtlindring och/eller glukosaminpreparat?
  • Blodprovet visar på behov av att gå över till ett specialfoder för lever- eller njursvikt
  • Blodsockret har möjligtvis börjat gå uppåt (diabetesfoder för katt) eller är det helt enkelt dags att gå över till ett vanligt seniorfoder.