Direktreglering

Med direktreglering behöver du inte ligga ute med kostnaderna för veterinärbesöket i väntan på ersättning från försäkringen. Försäkringsbolaget kan betala dina kostnader direkt till kliniken.

Direktreglering är när du som kund överlåter till kliniken att ansöka om ersättning i ditt ställe. De betalar då ersättningen direkt till kliniken. På så sätt slipper du ligga ute med kostnaden för hela veterinärbesöket och du behöver endast stå för kostnaden för självrisker och de delar av behandlingen som eventuellt inte ersätts av försäkringen. Denna kostnad betalar du på plats direkt till kliniken innan du åker hem med ditt djur. Vilket betyder att du väntar kvar på kliniken tills svaret från ditt försäkringsbolag har kommit vilket oftast tar ca 30 minuter. Om bolagen har lång kö kan det i vissa fall ta upp till 1 timma.

Så gör du om du önskar direktreglering

Meddela så fort som möjligt till klinikens personal att du, om möjligt, vill ha en direktreglering. Vi behöver även ditt försäkringsnummer då det annars kan vara svårt för försäkringsbolaget att hitta din försäkring. Ibland står den på någon annan än den som är angiven som ägare i vårt journalsystem.

När behandlingen är klar kontaktar vi försäkringsbolaget och de räknar ut hur mycket du ska betala till kliniken (självrisk och eventuella avdrag). Resten betalar försäkringsbolaget direkt till kliniken.

När det inte går att direktreglera

Både försäkringsbolagen och kliniken måste ibland säga nej till direktreglering. Orsaker som kan göra att direktreglering inte kan erbjudas är:

  • Tid på dygnet (försäkringsbolagens öppettider är normalt
    vardagar 9-17)
  • Försäkringstekniska eller veterinärmedicinska orsaker
  • Obetald försäkring

I de fall direktreglering inte kan erbjudas får du betala hela kostnaderna till kliniken som vanligt och skickar sedan själv in en skadeanmälan till försäkringsbolaget.

Tillbaka till artiklar